Paráda, tak hlavně že máme většinu SSD s TLC pamětí
a ten zbytek už dostává QLC (a snad už i PLC ??) 😭
Tam ta rychlost zápisu je stejně na úrovni obyčejného HDD.
Místo toho aby výrobcům SSD došlo že toto je přesně opačný směr vývoje a zaměřili se na vrstvení a vývoj MLC/SLC paměti pro maximální rychlost zápisu a kapacity....., Ne radši to zapíšeme na cache a pak ještě jednou teprve do PLC paměti kam to poleze šnečím tempem a cache nebude schopná se rychle vyprázdnit takže když to pod vysokou teplotou havaruje přijdeme o data.
Odpovědět0 1
To isté napríklad s externým ssd diskom od Kingstonu Data Traveler MAX 1TB (USB 3.2 GEN 2). Kopíroval som 110GB dát po 50-60GB rýchlosť spadla z 350-440MB/s na 60-110MB/s vďaka thermal throtlingu (61 stupňov Celzia).
K čomu sú takéto veľké externé ssd disky bez chladenia, keď po skopírovaní 60GB spadnú na menšiu rýchlosť ako je HDD?
Môžete povedať: "Ale veď nie každý prenáša tak veľké množstvo dát" No keď si kúpim 1-2TB disk je snáď jasné že budem prenášať stovky GB dát, na tom si človek kúpi také veľké úložisko.
Preto tu je ten bottleneck... teplota, veľkosť kopírovaných súborov, veľkosť úložiska. Pri veľkosti úložiska 128-256-512GB ešte ten bottleneck tak nevidíte ale pri 1-2TB.
Na HDD Western Gold 8TB som včera kopíroval 1,7TB súborov (veľkých aj malých) teplota z 24 stupňov celzia na 38 stupňov sa dostala až po skopírovaní +-600GB, zase je rozdiel v tom že bol v priestrannej PC bedni kde na neho fúkala 140mm noctua 350RPM.
Odpovědět0 0
Zaujímavý bude PCI-e 6 štandard po technickej stránke (PAM4, FLIT,L0p), 5 je nuda a príliš drahá .
Odpovědět1 0
to mi pripomina muj firemni dell 7577, jehoz SSD na tom bylo podobne, vysoka teplota v idle, v zatezi throtloval s 90°C, razantne snizil rychlost a generoval prodlevy aby se neupekl, uz nevim co tam bylo presne za vychozi ssd(nejspis nejaky obyc WD), takze tohle mne nejak neudivuje :)
Odpovědět0 0
Píšu to všude po své zkušenosti, ono v tom není problém koupit na m.2 chladič. Největší problém výrobce m.2 je přibalit chladič, ve většině případů je na nic. Bo výrobce mobo dává m.2 sloty kam se vejdou, a to je pak problém bo m.2 chladič koliduje s něčím, takže já osobně a počítám že hodně lidí kupuje chladič tak aby se vešel. A dle různých testů je praktická zkušenost že byy měl mít chladič každý druhý.
Odpovědět0 0
Musíš si koupit desku kde je M.2 slot mezi CPU a PCIe grafiky, tam se vejde jakékoliv SSD i s aktivním chlazením.
Tedy za předpokladu že na CPU máš blok vodníka a ne monstrum typu Noctua NH-D*xyz,
Ale to by neměl být problém, když někdo touží po highend SSD tak očekávám že bude mít v podobné třídě i zbytek komponentů , a nad grafikou bude dost místa.
Odpovědět0 1
Víte o tom že mnoho mobo má dva sloty m.2, jeden nebyl problém (ten je jak píšete). Ale druhý není vůbec u grafiky ale u pcie 1* a tam už to problém byl když to kolidovalo se zvukovou kartou.
Odpovědět0 0
Tohle honění se za rychlostí sekvenčních operací s ssd diskem nemá téměř žádný přínos. Nanejvýš o něco zrychlí kopírování velkých objemů dat, ale to většina lidí normálně moc nepoužívá. Při běžném užití člověk rozdíl mezi pcie 3,0 a 5,0 disky nemá šanci poznat.
Doporučuji se podívat na porovnání rychlosti načítání hry v citovaném testu ComputerBase (viz odkaz pod článkem, nebo v tomto komentáři dole). Je to jediný nesyntetický test, který ukazuje skutečné rozdíly výkonu při reálném použití. Z měřeného disku s pcie3.0 se hra načetla za 11,5s, z nejrychlejšího disku s pcie 4.0 za 11.3s a z nejrychlejšího disku pcie 5.0 za 11,1s. Rozdíly rychlosti jsou v desetinách sekundy a tedy v jednotkách procent.
A podobně malý vliv jako u disků má rychlost pcie sběrnice u grafických karet. Ani tam totiž není rychlost pcie sběrnice tou zásadní brzdou. Už proto, že data do grafiky se načítají z disku, který má maximálně 4 pcie linky. Přitom většina grafik má 16, nebo 8 pcie linek. Jen nejzákladnější grafiky, jako je radeon 6500 mají 4 linky a tedy stejnou šířku přenosového pásma jako disky, ze kterých jsou krmeny. A i u těchto slabých karet dojde k propadům fps jen tehdy, když autoři testují hry na nesmyslně vysokých detailech, kdy se data hry nevejdou do malé paměti karty a v průběhu hry se jich musí často dotahovat z disku. Stačí trochu snížit detaily a je po problému.
https://www.computerbase.de/2023-05/corsair-mp700-pcie5-ssd-test/
Odpovědět2 1
stejně je svým způsobem vtipné, že jsme se dostali technologicky do stavu, kdy je v podstatě nutné chladit už snad vše...mnohdy aktivně
Odpovědět0 0
Hlavně je už pomalu nutné aktivně chladit uživatele, nebo aspoň místnost, kde má PC 🤣
Odpovědět0 0